Magyarország első mozgás kereső és kategorizáló oldala.

Határ a csillagos ég: Forma autóból a Forma1-be? – interjú Magyar Jánossal

Megnyerte a FIA Közép Európai Zónabajnokságot, jelenleg vezeti a magyar elszámolást, és úgy edz akár egy ökölvívó – mint mondja ez és az ő sportja, az autóversenyzés nem is áll olyan távol egymástól. Nemrégiben lehetett hallani a 2015-ös forma autós magyar bajnok, Magyar Jánosról, aki ebben a szezonban egyszerre három sorozatban vett részt. Janit sűrű programja közepette kérdeztük.

-         Mikor ültél először autóba és mi fogott meg a versenyzésben?

-         2013-ban ülhettem először forma autóban. Ez egy Formula BMW volt. Már az első pillanatban is nagyon tetszett. Jó volt a verseny hangulata. Tetszett, hogy határon autózhatok, és részese lehetek annak a környezetnek. Mindig is a forma autók érdekeltek és 2013-ban önerőből sikerült megtennem az első métereket.

-         Mit jelent számodra a Forma autózás?

-         Számomra ez az élet. Olyan mintha a részem lenne. Nem tudok és nem is akarok élni nélküle. Ez a sport kell nekem ahhoz, hogy működni tudjak.

MJportre

 

-         Mit lehet tudni az autódról és a csapatodról? Milyen eredményeket tudtok magatok mögött?

-         Az autóm egy Forma 3-as Tatuus Honda. Egy 2 literes 280 LE-s motor hajtja. 0-ról 100-ra 2,7 másodperc alatt gyorsul fel. Hat sebességes, szekvenciális váltó van benne. A karbon váz miatt mindössze 465 kg. Pályától és beállítástól függően 300 km/h körül van a végsebessége. A csapat évről évre jó munkát végez. Ezt támasztják alá az eredményeink is. 2013-ban és 2014-ben megnyertem az 1.6-os kategóriát a magyar bajnokságban. Egy évvel később váltottam a jelenlegi autómra. Az első szezonomban megszereztem a magyar abszolút bajnoki címet. 2016-tól nemzetközi mezőnyben is versenyzem. Idén megnyertem az FIA Közép Európai Zónabajnokságot és jelenleg vezetem a magyar elszámolást is.

-         Mozgalmas az év eddigi része, ahogy olvasom (Brno, Pannónia Ring stb.). Mi minden volt idén a versenyeket illetően?

-         Idén 3 sorozatban indultam egyszerre. A magyar bajnokság mellett a nemzetközi ESET kupában és az FIA Közép Európai Zónabajnokságban rajthoz álltam. Egy igazán sűrű év van mögöttem. Idén versenyeztem többek között a Hungaroringen, a Red Bull Ringen, a Pannóniaringen, a Slovakiaringen és Brno-ban is.

MJdija

 

-         Szerinted hol a helye ennek a sportnak Magyarországon ismertséget és elismertséget illetően? Mindenki tud a „nagy” Forma 1-ről, de a többi kategóriáról is vajon?

-         Hazánkban évről-évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend az autóversenyzés ezen formája. Én is azon vagyok, hogy minél többen megismerjék a forma autózást. Sokan azt hiszik, hogy az F1-ben csak úgy belecsöppen az ember, és kevésbé figyelnek arra, hogy egy versenyző hogyan jut el odáig, pedig a kisebb sorozatok is nagyon izgalmasak tudnak lenni.

MJversenykozben

 

-         Nálatok autóversenyzőknél, hogyan zajlik egy „edzés”?

-         Sokan azt hiszik, hogy csak be kell ülni az autóba és nyomni a gázt, pedig ennél ez sokkal összetettebb. Egy F3-as autó igazán igénybe veszi a szervezetet. Erőhatás éri a nyakunkat, a hátunkat és a derekunkat. Egy igazán meleg versenyen kilókat is veszíthetünk. Nem beszélve arról, hogy végig maximálisan kell koncentrálnunk. Egy pillanatra sem nézelődhetünk vagy lazíthatunk. Az edzésekben nagy segítségemre van Balzsay Károly ökölvívó világbajnok. Kevesen tudják, de az ökölvívás és az autóversenyzés sokban hasonlít. Elég csak a szem-kéz koordinációra vagy az állóképességre gondolni. A fizikai edzés mellett gokarttal és szimulátorozással tartom magam edzésben.

-         Mik a jövő tervei? Irány a Forma1?

-         Nyilván szeretnék előbbre lépni és a határ a csillagos ég. Több verzió is lehetséges, amikről egyelőre nem szeretnék többet elárulni.


MJportre2

Tasi Tibi, Fotók: Magyar Racing Team

Go to top