Magyarország első mozgás kereső és kategorizáló oldala.

Ez a sport tényleg szááááárnyakat ad!

Légtornász technikai alapelemekre épül az a hazánkban is egyre népszerűbb mozgásforma, amely hatékony kiegészítője lehet más sportoknak, de akár valódi életformáddá is válhat. Legyen szó kezdőkről, vagy akár nehézatlétákról a lebegő jóga remek választás a helyes és nélkülözhetetlen nyújtás, vagy akár az izmosabb, feszesebb test elérése érdekében. Ismerd meg ezt a sportot Tóth Emese fitnesz és pilates oktató segítségével!

Hívják antigravity jógának, ezt a nevet le is védték, de Tóth Emese oktató lebegő jógának nevezi azt a mozgásformát, amelyet hatalmas, mennyezetre függesztett, erős vásznak segítségével végeznek az ország egyre több edzőtermében. Tulajdonképpen ezek a duplaszövésű, hatalmas teherbírású, 100 kilogrammot (felfüggesztéstől függően akár még nagyobb súlyt) is elbíró vásznak az alapkellékei a foglalkozásoknak, ezekbe akasztják bele a résztvevők térdüket, vállukat, könyöküket, hónaljukat, és nagyrészt fejjel lefelé végzik a gyakorlatokat, amelyeknek hatalmas előnyeik lehetnek egészségedre!

lebegojoga1

„Nem én vagyok az első fecske Debrecenben, ahol élek, korábban gyógytornászoknál láttam ezt a mozgást, és mivel tornász múltam van, nagyon megtetszett. Ráadásul ki ne szeretné a szertelen lebegés, a repülés nyújtotta szabadság fantasztikus érzését megtapasztalni, így én is belekezdtem” – mondja Tóth Emese, aki szenvedélyes szeretettel és másokat motiváló energiákkal oktatja a lebegő jóga fogásait a 40-es, 50-es korosztálynak, de akár diszkoszvetőknek (ilyen tanítványa is volt már), vagy épp azoknak a gyerekfitneszből már „kiöregedett” lányoknak, akik hajlékonyságuknak köszönhetően látványos mozgásokra képesek az órákon. Persze a lehetőség mások előtt is nyitva áll, aki elsajátítja a speciális vászon anyag megfogásának technikáját. „Ez az első, amit meg kell tanulni, a jógahinta anyagául szolgáló szövetet marokra kell ugyanis fogni, mindig hüvelyujjal rázárni, nehogy kicsússz - ez tulajdonképpen egy légtornász-technikai alapelem” – mondja Emese, aki elárulta azt is: persze mindenkiben ott van a kizuhanástól való félelem, de egy jó oktató be tudja bizonyítani, hogy egy abszolút biztonságos eszközről van szó. „Nagyjából 3-4 óra kell ahhoz, hogy elsajátítsuk az alapfogásokat, és a hinta jó ismerősünkké váljon.”

lebegojoga2

A lebegő jóga előnye, hogy leveszi a terhelést az ízületekről, mert a térd és könyök hajlat mindig be van akasztva a gyakorlatok során, csukló persze kell hozzá, mert a saját súlyát mindenkinek fel kell tudni húznia. „Nevezik a világ legkönnyebb tornájának, nos annak valóban könnyű, akinek a kötélmászás meg sem kottyan” – mondja nevetve Emese, aki szerint a hinta szeret téged és a repülés élményét sugározza, ez is lehet egyfajta motiváció, na meg a szép, látványos, TRX-hez hasonlítható gyakorlatok, amelyek eredménye izmos és hajlékony test, mindez relaxációs hatással kiegészülve (erről mindjárt).

lebegojoga3

„Kérdezték tőlem, lehet-e fogyni a lebegő jóga segítségéve, azt volt a válaszom: mássz be és ki a hintába annyiszor, mint mi egy 50 perces foglalkozás alatt és majd meglátod” – meséli Emese, de komolyra fordítva a szót: ez nem egy aerob mozgás, inkább statikus, amolyan dinamikus jóga, ám, ami biztos az az, hogy igen komoly izommunka van benne, más régiókat mozgat meg, mint egy konditermi edzés. Ahogy mondani szokták, olyan izmaidat, amelyekről nem is tudtad, hogy léteznek!

lebegojoga4

A gyakorlás mindig egy erőteljesebb nyújtással zárul, amely intenzívebb, mint mondjuk a pilatesben, mert a hinta egyfajta kényszerítő helyzetet generál, a beakasztott láb, vagy épp vállöv pedig erőteljesebb nyújtást eredményez, így ezt is, akárcsak a gyakorlatokat, óvatosan érdemes végezned.

lebegojoga5

Amikor a lebegő jóga a sportok, mozgásformák közötti helyére terelem a szót, Tóth Emese azt mondja: „egy kisszériás, személyre szabott, exkluzív óratípusról van szó, amely eszközigényes (a vásznat a termek biztosítják, neked csak egy kényelmes ruha kell), amit maximum 9 fős csoportokban érdemes végezni. A sportok közötti helyére pedig az a válaszom, hogy ez egy rekreációs mozgásforma, amely egyre jobban előretör.” Emese azt is hozzáteszi, hogy például a labdarúgóknál is beiktatnak rekreációs mozgásformákat, hiszen felismerték (szerencsére) a nyújtás fontosságát. A nyújtásról – Emese szerint - kicsit elfeledkezett a sportvilág, vagy, ha csinálták a sportolók, akkor is rossz technikákkal, amelyek mikrosérülést eredményeztek az izomban, ezekből nagyobb sérülések lehetnek. Ennek elkerülése egyre jobban előretör, ezért is van nagy jövője ennek a mozgásformának, amely életformává vált, hiszen, ha megnézzük a hollywood-i sztárokat, kardió edzésprogramjuk mellett mindig szerepel valamilyen rekreációs mozgás, jóga, pilates és társai.

lebegojoga6

Ellenjavallat persze itt is van, hiszen aki kezeletlen magas vérnyomásos beteg, esetleg szem – és/vagy fejproblémái vannak, annak nem ajánlott a lebegő jóga.

lebegojogazaro

Tasi Tibi, Fotók: Szegedi Zoltán

Go to top